Két animációs óriás
Akár 3D-s modelleket szeretne készíteni, akár az animáció világába szeretne belépni , két nagyon népszerű választás a Blender és a Cinema 4D . A Cinema 4D 1990-es megjelenése óta az animációs tér egyik fő szereplője. A Blender viszont először 1995-ben jelent meg, és csak az elmúlt évtizedben vált igazán népszerűvé. Bár funkcióikban hasonlónak tűnhetnek, van néhány jelentős különbség.
A német Maxon Computer cég által kifejlesztett Cinema 4D egy robusztus 3D modellező program. Kiváló minőségű rendereinek, mozgó grafikájának és animációinak köszönhetően népszerű a szakemberek körében. A Cinema 4D könnyedén megbirkózik az összetett projektekkel, valamint előbeállításaival és automatizálásával időt takaríthat meg a felhasználó számára.
A non-profit Blender Foundation által kifejlesztett Blender egy ingyenes és nyílt forráskódú 3D-s szoftver. Az árcédula vonzóvá teszi a kezdők számára, akik nem akarnak drága szoftverekbe fektetni, de sok funkcióra vágynak. Ennek ellenére elég robusztus a profik számára, és remek filmeket produkált. Bár a tanulási görbe kissé meredek, a nemrégiben továbbfejlesztett felhasználói felület (a 2.8-as verziótól kezdve) segített. A Blender számos kiegészítővel is büszkélkedhet, amelyek további funkciókat biztosítanak eszközei számára, mint például a modellezés, a szobrászat, a kötélzet vagy az animáció.
Mivel mindkét program nagyszerű funkciókkal és felhasználási lehetőségekkel rendelkezik, nem olyan egyszerű választani közülük. Annak megértéséhez, hogy melyik felel meg jobban az Ön igényeinek, hasonlítsa össze áraikat, jellemzőit és funkcionalitását, valamint néhány egyéb fontos szempontot.
Árak és engedélyek
A Cinema 4D fizetős szoftver, és számos különböző előfizetési lehetőség áll rendelkezésre . Körülbelül 100 dollárba kerül havonta, ha hónapról hónapra fizet, az éves előfizetés választása pedig körülbelül havi 60 dollárra csökkenti az árat. Ha mindenben benne van, egy életre szóló előfizetés körülbelül 3500 dollárért.
A kezdők vagy azok, akik először szeretnék kipróbálni, kihasználhatják a Cinema 4D ingyenes 14 napos próbaverzióját . Van egy oktatási verzió is , amelyre jelentkezni kell. Vegye figyelembe, hogy az oktatási engedély csak nem kereskedelmi használatra szolgál.
A másik oldalon a Blender teljesen ingyenesen letölthető és nyílt forráskódú. A GNU General Public License alatt jelent meg, ami minden alkotást az Ön tulajdonává tesz. Mint korábban említettük, számos ingyenes és fizetős kiegészítő is létezik. Például a By-Gen egy népszerű, amely lehetővé teszi, hogy egyszerűen alkalmazzon lenyűgöző stílusokat egy hálóra. 1 dollárért elérhető a Blender Marketen. A Loop Tools egy másik hasznos hálószerkesztő kiegészítő, amely ingyenesen megtalálható a Blenderben.
rendszerkövetelmények
Azt fogja tapasztalni, hogy mindkét program jól működik megfelelő rendszerrel és elegendő szabad hellyel. Ezenkívül egy erős grafikus kártya és néhány extra RAM is hozzáadott bónuszokat jelent.
Cinema 4D
- Operációs rendszer: Windows 10 64 bites vagy újabb; MacOS 10.14.6 vagy újabb (Intel-alapú vagy M1-alapú); Linux CentOS 7 64 bites vagy Ubuntu 18.04 LTS
- RAM: minimum 8 GB, Windowshoz pedig 16 GB ajánlott; Minimum 4 GB, MacOS rendszerhez pedig 8 GB ajánlott
- Grafikus kártya: Nagy teljesítményű grafikus kártya, például AMD GCN 4, Radeon RX 400 kártya, NVIDIA GeForce 900 sorozatú kártya vagy újabb Windows rendszerhez; MacOS rendszerhez a GPUFamily1 v3 vagy újabb verziója javasolt
Blender
- Operációs rendszer: 64 bites Windows 8.1 vagy újabb; MacOS 10.13 Intel vagy újabb, 11.0 Apple Silicon; Linux
- RAM: minimum 4 GB, 16 GB ajánlott
- Grafikus kártya: minimum 1 GB, 4 GB ajánlott
Felhasználói felület
A Cinema 4D azért népszerű, mert az egyik legjobb, intuitív 3D-készítő program. A kezdőbarát felhasználói felületnek köszönhetően a Cinema 4D munkaterülete letisztult, és procedurális munkafolyamatokat alkalmaz, nagy rugalmasságot biztosítva a tervezőknek. A szoftverben való navigáció is egyszerű. Ezenkívül minden nagyobb frissítés előtt minden verziót alaposan tesztelünk.
Számos oka van annak, hogy a felhasználói felület olyan tiszta és rendezett. Először is, az eszközök a képernyő felső és bal oldalán helyezkednek el. Ezután az Objektumkezelő nem csak az objektumot jeleníti meg, hanem a hozzá tartozó különféle címkéket is. Logikai szülői rendszeren működik, ami megkönnyíti a Cinema 4D bármely más elemének egységként történő működését. Például egy objektum klónjának létrehozásához csak át kell helyeznie egy klónozott objektum „alatt”-ba. Ezt követően csak kombinálja a procedurális modellező eszközzel.
Az elrendezés miatt a Cinema 4D felhasználói felülete hasonlít a Blenderhez. Ezenkívül mindkét program lehetőséget biztosít a munkaterület testreszabására. (Bár a testreszabások minden felhasználó Blender felhasználói felületét egyedivé tehetik, a Cinema 4D felhasználói felülete nem olyan dinamikus.)
A Blender felhasználói felületéről nem nagyon esett szó, mert egy kezdő számára nehéz volt vele dolgozni. Ahogy már említettük, sokkal jobb lett a 2.8-as és 2.9-es frissítésekkel. Ennek eredményeként a Blender népszerűsége a kezdők körében valóban nőtt.
A Blender megnyitása után megtalálja a fő munkaterületet, amely több ablakot tartalmaz különféle vezérlőkkel. Az első lépés, hogy sok időt töltsön a felhasználói felülettel, mivel egy kicsit nehézkes lehet megérteni. De ha elegendő időt ad neki, látni fogja, milyen csodálatos a Blender.
Jellemzők és funkciók
Modellezés és textúrázás
A Cinema 4D különféle eszközöket kínál a 3D modellek létrehozásához, például sokszög vagy térfogat modellezést. Paraméteres modellezést alkalmaz, amely rugalmasságot biztosít a felhasználó számára, hogy bármikor módosítsa az objektumokat vagy jeleneteket. A deformátorokkal történő modellezés lehetővé teszi egy objektum tömörítését, görbítését és még elforgatását anélkül, hogy aggódna annak geometriája miatt.
A modellezés és az animáció mellett a Cinema 4D hatalmas előbeállítások, építészeti objektumok és textúrák könyvtárát tartalmazza. A textúráló eszközökkel fotorealisztikus textúrákat hozhat létre és adhat hozzá. A szépen elrendezett anyagcsatornák segítségével könnyen megérthető, hogy mi az, ami időt takarít meg a 3D modellek felületének meghatározásakor. A beépített szobrász eszközzel bármely modell részletezettségét is növelheti.
Ha a Blenderről van szó, akkor támogatja a Python 3-at, amely lehetővé teszi egyéni kiegészítők létrehozását. Ez azt jelenti, hogy az alapértelmezett modellezési módszereken, például a sokszögeken és a hálókon felül számos bővítményt és beépülő modult is használhat.
A Cinema 4D-vel ellentétben a Blender sokszögű modellező és szobrász eszközöket kínál egymás mellett. Ez leegyszerűsíti az ötlete és a végleges projekt közötti munkafolyamatot. Támogatja a különböző ecsettípusokat is, mint például a csípés, a fogó, a gyűrődés, az agyagcsíkok, valamint a többfelbontású szobrászatot, a tükrözött szobrászatot és a dinamikus topológiás szobrászatot.
Rendering
A Cinema 4D natív renderelő motorja, a Physical Renderer elvégzi a munkát, de már nem fejlesztik tovább. Használhatja azonban a Redshift by Maxon szolgáltatást, amely gyors és sok funkcióval rendelkezik.
A Physical Renderer vagy a Redshift mellett más, harmadik féltől származó renderelő motorok közül is választhat. Az Otoy’s Octane és az Autodesk’s Arnold a Redshift mellett a két legnépszerűbb rendermotor. Míg az Arnold sokoldalú és könnyen használható, az Octane gyors és stabil.
A Blenderben az Eevee és a Cycles a két beépített renderelési lehetőség. Az Eevee egy robusztus, valós idejű renderelő motor, és a Blender 2.8-ban felváltotta a belső renderelőjüket. Bár a legnagyobb előnye a gyorsaság, nehézségekkel jár a valósághű renderelés elérése.
Harmadik féltől származó renderelő motorokat, például Redshiftet vagy Octane-t is használhat a Blender-alkotásaihoz. Ha azonban Ön kezdő, a Cycles egy megbízható és rengeteg szolgáltatást kínáló lehetőség, amelyet könnyen megtanulhat. További előnye is van egy aktív támogató közösségnek, amely ezt támogatja.
Animáció és szimuláció
A Cinema 4D hasznos eszközök hatalmas könyvtárát kínálja a karakteranimációhoz. Ha elkészült a végső modell, folytathatja a kötélzet elkészítését az animációhoz. Az animált karakter valósághűségének fokozása érdekében még egy izomrendszert (izom rig) is hozzáadhat a természetes mozgásokhoz. A rögzítés után megpróbálhat ciklikus mozgásokat, például sétaciklust beállítani úgy, hogy egyszerűen hurkolja az animációt.
Klónozó segítségével szimulációkat is készíthet. Ez segít a hasonló vezérlőkkel rendelkező objektumok szorzásában. A szimulációk másik hasznos eszköze a Voronoi Fracturing, amely simábbá teszi a 3D modellek eljárási feltörését. Van még MoDynamics, amely hasznos a gravitáció, a súrlódás és más hasonló erők kezelésében.
A Blender nagyszerű kötélzet- és animációs eszközökkel rendelkezik , amelyeket rövidfilmek készítéséhez használtak. Eszközöket tartalmaz a mozgáskövetéshez, hangok hozzáadásához, mozgással való szinkronizálásához, több hangsáv hozzáadásához és még sok máshoz.
Ezenkívül a Blender beépített karakteres pózolt, nemlineáris animációs eszközt és hangszinkronizálást kínál. Mindezek együtt jól csiszolt kimenetet biztosítanak. A Blender sokat dolgozott a szimulációkon, és a fizikai rendszerük sok különböző valós jelenség szimulálásában segít, mint például az eső, az áramló víz, a ruhák mozgása vagy a füst.
Használati esetek és alkalmazások
Bár a Cinema 4D nagyszerű modellező eszközökkel rendelkezik, mint például a Blender, a szobrászat szempontjából a Blender fejlettebb eszközökkel rendelkezik. (A Blenderben a szobrászat nem olyan fejlett, mint a ZBrush , de kiváló alternatívája ennek.) A textúrázáshoz a Cinema 4D eszközei nagyon könnyen használhatók, ami nagy segítség a valósághű jelenetek készítésekor. Animáció esetén mindkét program lehetőséget biztosít rendkívül részletes videók készítésére.
Alapvető kompetenciáikon kívül a Blender és a Cinema 4D számos 3D tervezési tudományágban használatos. Ilyen például a vizuális effektusok (VFX) és a mozgó grafika. A Cinema 4D-t konkrétan professzionális TV-reklámok és filmek, például a Pókember 3 és a Vasember gyártására használták . A Blendert azonban a szakemberek is gyakrabban használják.
Bár mindkét eszköz jó kiindulópont, a kezdők többnyire a Blendert választják, mert az ingyenes. Az újoncok a Cinema 4D-t is választhatják, bár leggyakrabban profi VFX-művészek használják. A gyakori frissítéseknek köszönhetően a Blender ezen a téren is felzárkózik.
Most, amikor már mindent tud a funkcióikról, és használati eseteikről, ideje áttekinteni a két programot körülvevő elérhető támogatást és közösséget.
Közösség és támogatás
A Cinema 4D, mint prémium szoftver, nagyszerű munkát végez a felhasználók segítésében. Bár a Maxon webhelyén nem található rengeteg oktatóanyag, az olyan webhelyek, mint a Cineversity és a YouTube-videók, nagyon hasznosak lehetnek.
A Cinema 4D kínálata ellenére a Blender közösség és támogatási rendszer páratlan. Különféle fejlesztők jelentik az egyik fő pilléret annak, hogy a Blender olyan népszerű legyen. Szinte minden kérdésére és kérésére válaszolnak. Aztán ott van a hivatalos webhely is, amely a leghasznosabb források és dokumentációk hatalmas könyvtárát tartalmazza.
Tanulási görbe
A Cinema 4D, amint azt sok felhasználó mondta, meglehetősen könnyen megtanulható. Professzionális szoftverek esetében ez nagyon kezdőbarát, akár a modellkészítéssel kezdi, akár az animációba ugrik bele. Miután rájött, a fejlett eszközök simábbá teszik a munkafolyamatot.
A másik oldalon a Blender tanulási görbéje meredekebb, mint a Cinema 4D. Az interfész, az eszközök mennyisége és a gyorsbillentyűk (gyorsbillentyűk) eleinte elsöprőek lehetnek. De miután megtanulta a gyorsbillentyűket, és megszokta a felhasználói felületet és az eszközöket, határozottan úgy fogja érezni, hogy megérte az időt és a türelmet.
Végső gondolatok
A Cinema 4D és a Blender végfelhasználása hasonló, és mindegyiknek megvan az erőssége a 3D modellezés és animáció terén. A Blender ingyenes és nyílt forráskódú, természetes átjáró a 3D kreativitás világához. A szakemberek számára a Cinema 4D a vizuális effektusok és a design ipari szabványa.
Az, hogy melyik programot válassza, a költségkeretétől és a felhasználási esettől függ. Ha kezdő vagy, és egyetlen dollár költése nélkül szeretné felpörgetni 3D kreativitását, a Blender a jobb megoldás. Ha azonban számos professzionális környezetben használt programot tanul meg, a Cinema 4D jó befektetés lehet. Ne felejtse el, hogy van az ingyenes kéthetes próbaverzió!
Eredeti forrás: All3dp.com