Ecset modellezéssel
A ZBrush és a Blender egyaránt 3D modellező programok , amelyek különösen népszerűek a hobbi felhasználók, független művészek és szabadúszók körében. Bizonyos szempontból hasonló elven működnek, különösen a szobrászati funkciókat illetően, de lényegükben különböznek.
A Blender egy nyílt forráskódú program, amely modellezéshez, szobrászathoz , rigginghez , animációhoz, storyboard-készítéshez és koncepcióművészethez kínál eszközöket. Ezek a különböző funkciók „Munkaterületekbe” vannak rendezve, amelyek megkönnyítik az egyikről a másikra való átállást. A Blender fő felhasználási területe a modellezés és az animáció, és jellemzően független videojáték-fejlesztők és művészek használják.
A ZBrush a Pixologic 3D modellező programja, amelynek alapvető technikája (nem meglepő módon) a szobrászat. Valójában ez az egyik legnépszerűbb program a 3D szobrászat terén. A digitális szobrászat egy olyan modellezési módszer, amely a valódit próbálja megismételni: „Agyaggolyóval” kezdődik, és ecsetek segítségével összecsípheti, simíthatja, oszthatja stb. Főleg karakteralkotáshoz és organikus modellezéshez használják.
Ebben a cikkben összehasonlítjuk e két program árait, rendszerkövetelményeit, főbb szolgáltatásait, valamint a leggyakrabban használt alkalmazásokat. Nézzük meg mélyebben.
Árak és engedélyek
Mielőtt többet foglalkoznánk ezekkel a programokkal, egy dolgot ne hagyjunk ki: a költségeket.
A Blender ingyenes és nyílt forráskódú, a GNU General Public License licenc alatt áll . Ez azt jelenti, hogy szabadon felhasználhatja bármilyen célra, és a Blenderrel készített munka teljes mértékben a készítőjéhez tartozik.
A ZBrush viszont fizetős szoftver, mivel inkább profiknak készült. Egy életre szóló vásárlás esetén 895 dollárba, vagy 6 havonta 179,95 dollárba kerül . Oktatási licensszel is rendelkeznek, de azt nem közvetlenül a Pixologic értékesíti, hanem kapcsolatba kell lépnie valamelyik jóváhagyott kiskereskedővel vagy az oktatási központtal.
Ha tetszik, amit a ZBrush kínál, de nem áll készen arra, hogy elkötelezze magát, ingyenes próbaverzió áll rendelkezésére . Ezenkívül a Pixologic egy olcsóbb, kevesebb funkcióval rendelkező opciót kínál, a ZBrushCore néven (amely például 32 ecsettel rendelkezik a ZBrush több mint 300 keféjéhez képest), vagy az ingyenes, még leegyszerűsítettebb ZBrushCoreMini-t .
rendszerkövetelmények
Mindkét program grafikával, hálóval és műveletekkel működik, így a fájlok meglehetősen nehézkessé válhatnak. Emiatt javasolt egy erős számítógép, extra szabad hellyel és még egy jó grafikus kártyával is, ha megengedheti magának.
ZBrush
A ZBrush előnye, hogy csak egy CPU-val tud működni, vagyis nincs szükség GPU-ra vagy grafikus kártyára. Ha rendelkezik ilyennel, a számítógépe sokkal gyorsabb lesz, de a ZBrush anélkül is jól működik.
- Operációs rendszer: 64 bites Windows Vista vagy újabb kiadás; Mac OSX 10.11-es vagy újabb verziója; Linuxon nem működik
- RAM: minimum 4 GB szükséges; 6 GB vagy több ajánlott
- Merevlemez: Minimum 8 GB szabad hely
Blender
- Operációs rendszer: 64 bites Windows 7 vagy újabb; Mac OSX 10.13 vagy újabb; elérhető Linuxra
- RAM: minimum 4 GB RAM szükséges; 16 GB ajánlott
- Grafikus kártya: Legalább 1 GB RAM
Jellemzők és funkciók: ZBrush
Általános jellemzők
A ZBrush fő célja a szobrászat, de sokkal több funkciója van, például festés és textúrafestés, valamint renderelési képességek. Amikor elkezdi a modellezést a ZBrushban, egy alapformával kezd, amely általában egy labda, de sok más előregyártott formára is megváltoztatható, beleértve az alapvető emberi pózokat.
Ezenkívül a ZBrush olyan eszközökkel is rendelkezik, amelyek megkönnyítik a szobrászat folyamatát, például a szimmetriát, amely a modell egyik oldalán végzett műveleteket alkalmazza a másikra.
Megjegyzés: Mivel a ZBrush-t általában rajztollal és táblagéppel használják, a tollra gyakorolt nyomás határozza meg az intenzitás módosítását.
Ecsetek
A ZBrush munkáját ecsetek és geometriai technikai szempontok kombinációjára alapozza a részletek hozzáadására. Végül is a nagyon bonyolult modellek készítésének képessége a ZBrush fő vonzereje.
Mivel az ecsetek ennek a szoftvernek az elsődleges munkaeszközei, egy kicsit bővebben elmagyarázzuk a fő ecseteket:
- A Standard az az ecset, amely alapértelmezettként van kiválasztva a ZBrush első megadásakor. Viszonylag kis mértékben képes kifelé vagy befelé tolni az anyagot.
- A Move nagyobb léptékű változtatásokat hajt végre azáltal, hogy nagy agyagdarabokat mozgat.
- Az agyag hű a nevéhez – csíkokban adja hozzá az agyagot, ezért lassan, sok kattintással kell megtenni. Ha lenyomva tartja az egérgombot (vagy tollat), és mozgatja, az agyag hosszát növeli, de mennyiségét nem.
- A Clay BuildUp inkább egy fejlett ecset, mert nagyobb irányítást igényel. Agyagot is ad hozzá, de az egérgombot (vagy tollat) lenyomva tartva. Ha nem szabályozza megfelelően, csúnya tüskék keletkezhetnek a hálójában.
- A Dam Standard olyan részletek hozzáadására szolgál, mint a ráncok, mivel tiszta vonalakat hoz létre az agyagban. Referenciaként ez olyan, mintha egy fogpiszkálót használnának részletekkel a tényleges agyagban.
További beállítások
A kefék közötti váltáson kívül a ZBrush módosítókat is használ a működésük megváltoztatására. Például a standard kefében módosítók segítségével válthat a csípés és a felfújás között.
Vannak speciálisabb beállítások is, amelyek befolyásolják az ecset működését, például a Zadd vagy a Zsub, amelyek megváltoztatják az agyag hozzáadását vagy kivonását. Létezik rajzméret is, amely szabályozza az ecset méretét, és megváltoztatja, hogy a műveletek a modell nagyobb vagy kisebb részét érintik-e.
Ami a geometriát illeti, megváltoztathatja a modell minőségét a ZBrushban a sokszögek számának növelésével a hálóban. Ez a rajz előrehaladtával történik, amikor nagyobb ecsettel kezdi, és a részletek hozzáadásakor lép a kisebbekre. Mint ilyen, nagy mennyiségű részletet adhat a modellekhez, egészen addig a pontig, hogy akár pórusokat is hozzáadhat a bőrön.
Jellemzők és funkciók: Blender
Mint korábban említettük, a Blender munkaterületekre van felosztva, amelyek mindegyike sajátos funkcióval rendelkezik. Gyorsan átnézzük a leggyakrabban használtakat.
Modellezés
A modellezés a 3D objektumok létrehozásának fő módja a Blenderben. Arra utal, hogy sokszögekkel és hálókkal dolgozunk, mozgatjuk őket, és átméretezzük őket, amíg el nem érjük a kívánt alakot. Az alapértelmezett objektumok, például gömbök, síkok vagy hengerek hozzáadhatók a hozzáadás menün keresztül, majd szükség szerint módosíthatók vagy kombinálhatók.
Modellezési módban számos beállítást módosíthat, hogy megkönnyítse a munkát. Például válthat a között, hogy a modellt tömör objektumnak vagy hálónak tekinti-e, illetve módosítókat használjon a vágáshoz, kihúzáshoz, a háló méretének növeléséhez és így tovább.
Szobrászat
A szobrászati környezet ugyanazon az elven működik, mint a ZBrush: Egy agyaggolyóval kezd, és ecsetek segítségével formálhatja. Elkezdhet dolgozni a modellezési munkaterületen is, és egy bizonyos ponton átválthat a szobrászatra, hogy részleteket adjon hozzá. Noha ez a Blenderben való munka jó előnye, a ZBrush-ban sokkal több ecset áll rendelkezésre.
Animáció
A modell létrehozásán túl a Blender teljes körű képességekkel is rendelkezik a karakterek és egyéb tárgyak rögzítésére és animálására. Eszközökkel rendelkezik a mozgáskövetéshez, a mozgással szinkronizált hangok hozzáadásához és még sok máshoz. A hátteret egy karakter körül is animálhatja.
Szimuláció
A szimuláció részecskék, például folyadékok (víz, füst stb.) vagy bármely más áramló test (por, tűz stb.) animációját jelenti. Ezeket a dolgokat a semmiből animálni szinte lehetetlen és túl sok munka lenne. Ehelyett a Blender szkriptelt szimulációkat kínál az ilyen típusú 3D modellekhez, ahol csak olyan paramétereket kell megadnia, mint a határok, az irányok és a sebesség. Ezután a Blender ezeket az információkat arra használja fel, hogy a szimulációkat a kívánt módon viselkedjen.
Render
A Blendernek két renderelő motorja van: Eevee és Cycles. Hozzáadhat még harmadik féltől származó megjelenítőket is, bár a beépítetteknek jól kell működniük. A teljes renderelt darabhoz a Blender lehetővé teszi tulajdonságok és részletek, például anyagok hozzáadását. Az anyagok befolyásolhatják azt, hogy a modell hogyan tükrözi vissza a fényt, a színeket, a fényforrásokat (a fókuszált vagy szétszórt árnyékoktól), és még a hátteret is, ha szüksége van rá.
Felhasználói tapasztalat
Mindkét modellező program meredek tanulási görbékkel rendelkezik. Ahhoz, hogy ezeket szakértői szinten tudja kezelni, sok óra gyakorlásra lesz szüksége. Ha Ön modellező háttérrel rendelkezik, de más szoftverekhez szokott, a Blender könnyen érthető lesz. Ha még soha nem végzett számítógépes modellezést, a ZBrush-al könnyebben indulhat el. Valójában a ZBrush önmagát dicséri, amiért nagyon egyszerűvé tette az átállást a hagyományosról a digitálisra.
Ezenkívül bármelyik felhasználható 3D-nyomtatásra szánt modellek létrehozására .
ZBrush
A ZBrush lényege a művészi munka, hiszen ez a virtuális szobrászat. Emiatt nagyon fontos, hogy átérezze, amit modellez, szinte úgy, mintha valódi agyaggal modellezne. Ezért a ZBrush-t általában művészi táblával és tollal használják.
A ZBrush nagyon kezdőbarát, és még ha nem is tudja, hogyan váltson szerszámokat vagy bármit, csak a szabványos ecsettel készíthet valamit. Továbbá, mivel a ZBrush munkamódja az agyag modellezéséhez különféle ecsetek használatán alapul, a fő tanulási pont az, hogy a különböző ecsetek hogyan működnek, és milyen beállítások állnak rendelkezésre, hogy elkészítse, amit szeretne.
A legtöbb ZBrush felhasználó művészeti háttérrel rendelkezik, és szeretik a programot, mert művészi szabadságot biztosít számukra anélkül, hogy túlzottan a technikai szempontokra kellene összpontosítaniuk. Elképzelhető, hogy a digitális szobrászatnak vannak olyan további előnyei, amelyek nem léteznek valódi agyaggal, például a visszavonási lehetőség vagy a nagyítás lehetősége további részletek hozzáadásához.
Blender
A ZBrush-al ellentétben a Blender modellezésen alapul, és a modellezés alapja a geometria (hálókkal, hurkokkal és sokszögekkel való munka). Másképp fogalmazva, ez eredendően technikaibb; funkciókat alkalmaz. Emiatt a Blendert általában egérrel használják.
A Blender munkafolyamata egyszerűbb, mint a ZBrush. A ZBrushban a modell (szobor) létrehozásának módja nagymértékben függ attól, hogy milyen formát szeretne venni, és sokat kell oda-vissza kijavítania az elvégzett dolgokat, vagy további részleteket adni. Eközben a Blenderben objektumokat ad hozzá, deformálja őket, módosítókat ad hozzá stb. Annak ellenére, hogy ez a modelltől függ, a munkafolyamat általában ugyanaz a Blender minden projektjénél.
Ennek ellenére a Blender tanulási görbéje meredekebb, mint a ZBrush, mert sokkal többre képes, mint a modellezés. A modellezésen belül is sokkal többet tud kezelni, mint az organikus modellezést, és rengeteg eszköze van . A munkaterületek közötti váltáshoz használhatja az ablak felső részén található füleket, és minden munkaterülethez más-más eszközkészlet tartozik.
Annak ellenére, hogy a Blender kissé meredek tanulási görbe, kezdőbarátabb, mint az olyan összetett modellező szoftverek, mint pl a Maya . Ezen túlmenően, ha jól megtanulta a programot, a folyamat szinte ugyanaz lesz minden alkalommal, amikor valamit létrehozni vagy animálni szeretne.
Használati esetek és alkalmazások
A ZBrush-t és a Blendert is 3D modellezésre használják, bár a ZBrush-t inkább karakterek létrehozására és koncepciózására használják, míg a Blender az animáció kezelésének további funkcióival rendelkezik.
ZBrush
- Valósághű karaktermodellezés: Legyen szó emberekről, állatokról, szörnyekről vagy sci-fi karakterekről, a ZBrush segítségével lenyűgöző karaktereket hozhat létre. Például nézze meg Venom modelljét , a Marvel karakterét, amelyet Damien Lam készített. Jó példa a részletgazdag és textúrájú modellre, amelyet pikkelyszerű ráncai és bőres bőre egészít ki.
- Rajzfilmfigurák modellezése: Míg a ZBrush segítségével élethű alkotásokat hozhat létre, kevésbé részletgazdag és rajzfilmszerűbbnek tűnő karakterekhez is használható, mint ez a Viking Manarts felhasználótól.
Blender
- 3D animáció: A Blendert népszerűen használják animációra független stúdiók, hobbi felhasználók és amatőrök, például Kavin Arulnambi bájos „ Casper ” című rövidfilmje.
- 2D animáció: A Blendert 2D animációhoz is használják, különösen a nagyon népszerű Grease Pencil nevű eszköz miatt, amely lehetővé teszi kétdimenziós rajzok rajzolását egy 3 dimenziós térben. Ez a helyzet Daniel Martinez Lara „ Kalandjában ” is.
- Modellezés: 3D-s modellezésre és renderelésre is használják, legyen szó díszlettervezésről, mint ebben a Fantasy Elven-házban , videojáték-kellékekről, mint ez a Magic portál , vagy kemény felületű modellezésről, mint egy kés .
Közösségi és vállalati támogatás
ZBrush
Rengeteg YouTube-oktatóanyagot készített a közösség. Pontosabban, van egy FlippedNormals nevű csatorna a tapasztalt ZBrush felhasználók által, ahol a program számos aspektusát tanítják, az áttekintésektől a konkrét projekteken át a speciális szakaszokig és eszközökig.
Ezenkívül a Pixologic webhelyének Tanulás szakaszában hivatalos közösségi támogatás is elérhető . Még ingyenes „Zclassroom” képzést is kínálnak .
Blender
A Blender rendelkezik egy hivatalos támogatási részleggel, ahol dokumentációt, támogatást a telepítéshez és számos oktatóanyagot találhat . Van még a Blender Market , ahol a közösség által kifejlesztett oktatóanyagokat találhat. Végül, mint mindig, sok hasznos oktatóanyag érhető el a YouTube-on .
Végső gondolatok
Most, hogy mindent tudunk erről a két 3D modellező programról, melyiket érdemes használni? Nem meglepő, hogy ez függ a költségvetésétől és attól, hogy mit szeretne csinálni.
A Blender számos eszközzel és funkcióval rendelkezik, és ingyenes. Használhatja modellezésre, animációra, renderelésre, 2D animációra és akár videószerkesztésre is, mindezt fizetés nélkül. Bár szüksége lesz egy kis időre, hogy megtanulja, hogyan kell használni, nincs sok ok arra, hogy ne próbálja ki.
Ha azonban professzionális digitális szobrász vagy karakterteremtő szeretne lenni, akkor valószínűleg a ZBrush a jobb választás, mivel speciális funkciókkal, nagy pontossággal és iparági szabványnak számít. Ezenkívül, ha Ön a hagyományos szobrászat hátteréből származik, a ZBrush megkönnyíti a digitálisra való átállást. Ha még nem áll készen a fizetésre, bármikor kipróbálhatja az ingyenes próbaverziót, vagy használhatja a ZBrushCore (fizetős) vagy a ZBrushCoreMini (ingyenes) lecsökkent opcióit.
Boldog alkotást!
Eredeti forrás: All3dp.com