Mi az a Modo?
A Modo egy 3D modellező szoftver, amelyet a Foundry cég fejlesztett ki. Bár először 2004-ben adták ki, első stabil kiadása csak 2020 szeptemberében jelent meg, ezért lehet, hogy csak mostanában hallott róla. A szoftver Windows, Linux és MacOS rendszereken érhető el, és sokszögmodellezésre, szobrászatra, textúrára, animációra és renderelésre is képes .
A művészek szem előtt tartásával kifejlesztett szoftver fejlesztői a technikai szempontok helyett inkább a kreativitásra, a koncepciókra és a szépségre összpontosítottak. Ezzel együtt a Modo számos eszközzel büszkélkedhet az árnyékok, vizuális effektusok (VFX), hálóméret és hasonlók technikájához.
Bár lehetséges a teljes tervezési folyamat – a modellezéstől vagy szobrászattól az animáción át a renderelésig – a Modo fő erőssége a modellezésben és a renderelésben rejlik (ami nagyban függ a célközönség gondolkodásmódjától). A Modo modellezés három technikát ötvöz, ami nagyon gördülékenysé teszi a folyamatot.
A Modo renderelő eszközei lehetővé teszik, hogy a modell jó megvilágítást és árnyékokat, élénk színeket és érdekes kameraállásokat biztosítson, ha lehetséges. Ezért tartják úgy, hogy a Modo inkább a dolgok művészi oldalára koncentrál.
Ebben a cikkben bemutatjuk a szoftvert, annak funkcióit, valamint néhány olyan forrást, ahol többet tudhat meg a programról.
Árazás
A Modo számos árazási lehetőséget kínál, amelyek különböző típusú felhasználókat céloznak meg. Ha Ön diák, a „minősített” oktatási intézmények felhasználói számára ingyenes oktatási licenc áll rendelkezésre. A Foundryval partneri viszonyban álló oktatási intézmények hallgatói engedélyt szerezhetnek iskolájuktól vagy egyetemüktől. Ha intézménye nem felel meg a feltételeknek, továbbra is kedvezményes, 262 dolláros áron szerezheti be a szoftvert.
Személyes licencek állnak rendelkezésre amatőrök, független tervezők és hasonlók számára. Erre három lehetőség van:
- Örökös: Ez a licenc egy életen át érvényes, és 1909 dollárba kerül. Egy év karbantartás jár hozzá, amely magában foglalja a szoftverfrissítéseket és az új kiadásokat, a Foundry támogatási szolgáltatásaihoz való teljes hozzáférést, valamint egyéb előnyöket .
- Előfizetés: Havonta vagy évente fizetik, ez az opció havi 65 dollárba vagy évi 659 dollárba kerül. A karbantartás benne van.
- Karbantartás: Az állandó licenccel rendelkező felhasználók számára ez a lehetőség további egy év karbantartást biztosít a kezdeti időtartam lejárta után. Évente 440 dollárba kerül.
Itt van még a Modo Businesses, amely 50 fő alatti kisvállalkozások számára készült, és a Modo Enterprise, amely nagyobb cégeknek szól. Ezekhez a licencekhez közvetlenül a Modóhoz kell fordulnia, és árajánlatot kell kérnie.
Felhasználói felület
A legtöbb programhoz hasonlóan a Modo elrendezése is testreszabható, de nézzük meg az alapértelmezett elrendezéseket. Az ablak tetején található Alkalmazás menüsor (3) a Modo-ban elérhető összes funkciót tartalmazza, függetlenül attól, hogy máshol ikonként jelennek-e meg. Ez magában foglalja a további elrendezési lehetőségeket és a funkciók teljes készletét, például az animációt, a textúrát, a csúcsfestést és így tovább.
Elrendezések
A Blenderhez hasonlóan a Modo munkaterületekbe, úgynevezett elrendezésekbe szerveződik, amelyek különböző elrendezéseket tartalmaznak attól függően, hogy hol tartunk a tervezési folyamatban. Az alapértelmezett elrendezések közé tartozik a Modo, a Modell, az Animate, a Render és a VR, és ezek mindegyike a kapcsolósáv lapjaira van rendezve (1). A plusz (+) gombbal saját elrendezéseket adhat hozzá. A rejtett elrendezések felfedhetők a „Csak kedvencek” ikon (2) kijelölésének törlésével.
Ha kiválasztja az egyik fület, megjelenik az egyes funkciók javasolt elrendezése. Az Animált elrendezés például az animáció idővonalát jeleníti meg a munkaterület alján. A Render elrendezés a renderelt eredmény előnézetét nyújtja, amely alapértelmezés szerint a bal oldalon jelenik meg. Ugyanakkor az elemeket, árnyalatokat, hálókat és egyéb releváns menüket a jobb oldalon tartja, így folytathatja a munka szerkesztését anélkül, hogy ki kellene lépnie a Render elrendezésből.
A Modell elrendezésben a Módok sáv – amely a Váltósáv alatt található – lehetővé teszi a kijelölési és szerkesztési módok közötti váltást csúcstól élig. Vannak további gombok az olyan dolgok beállítására, mint az eszköz működésének középpontja, a jellemzők szimmetriája és a rácshoz való illesztés, ami a nagyobb pontosságot igénylő műveleteknél hasznos.
Az elrendezéstől és a tervezési folyamattól függetlenül a Modo lehetővé teszi, hogy szinte mindent egyszerre csináljon. Bár nem feltétlenül ez a legkényelmesebb módja az összetett projekteken való munkavégzésnek, ha csak modellez, akkor bármilyen elrendezésben is maradhat, amiben éppen dolgozik.
A munkaterület elemei
Most, hogy megvizsgáltuk, hogyan kezeli a Modo az elrendezéseket, nézzük meg a munkaterület különböző összetevőit.
VIEWPORT
A Viewport középen található, és az ablak nagy részét elfoglalja, ahogy a legtöbb modellező szoftver esetében is. Itt megtekintheti a modellt, és interakcióba léphet vele úgy, hogy kiválasztja, méretezheti, mozgathatja és módosíthatja.
ESZKÖZTÁR
A nézetablaktól balra található az Eszköztár (1). Itt találhat átalakítási eszközöket, például fordítást, forgatást vagy méretezést, valamint néhány geometriai jellemzőt, például kihúzást, szeletelést és ferdítést. Az Eszköztár jobb margóján olyan fülek (2) találhatók, amelyek fejlettebb műveleteket és eszközöket tartalmaznak.
Ezenkívül az Eszköztárban is találhat objektumokat, amelyeket hozzáadhat a nézetablakhoz.
JOBB OLDALI PANELEK
A nézetablak jobb oldalán két panel található, több lappal, amelyek a jelenettel kapcsolatos információkat tartalmaznak. A felső (3) több fület tartalmaz. Az első az Elemek, amely felsorolja a jelenetben lévő összes objektumot, beleértve a kamerákat és a fényeket.
A többi lap a Mesh, Shading, Groups és Images, amelyek mindegyike jelzi, hogy a nevük milyen elemekre utal. Könnyedén megtalálhat mindent ezeken a lapokon rendezve, így hozzáférhet hozzájuk, és gond nélkül módosíthatja őket. Például a Csoportok lap egy jelenet elemeit jeleníti meg, amelyek csoportosításra kerültek, így szükség esetén mindegyiket egyként lehet kezelni.
A jobb alsó panelen a Tulajdonságok, a Csatornák, a Megjelenítés és a Listák fülei találhatók (4). A Tulajdonságok lap, ahogy a neve is sugallja, megjeleníti a kiválasztott elem tulajdonságait, és lehetővé teszi azok szerkesztését. A csatorna egy animálható elem attribútumait jeleníti meg. A Kijelző szabályozza az objektumok láthatóságát a nézetablakban. Végül a Listák segítségével egyéni funkciókat tekinthet meg és hozhat létre.
Jellemzők és funkciók
Modellezés
A Modo modellezése kissé eltér a többi modellező szoftvertől, mivel a sokszögmodellezést, a szobrászatot és az eljárási modellezést ugyanabban a környezetben kombinálja. Ez megkönnyíti a modellezési folyamatot.
A sokszögmodellezés az objektum hálóját alkotó sokszögek szerkesztéséből áll, méretezéssel, elforgatással és egyéb módosításokkal. A sokszögeket csúcsok, élek vagy lapok kiválasztásával szerkesztheti. A Modo további funkciókat biztosít, például spline-eket és ciklusokat.
A szobrászat funkciói hasonlóan működnek, mint bármely szobrászprogramban . Egy gömbből kiindulva, mintha agyaggolyó lenne, különböző eszközök segítségével formákat lehet modellezni, amelyek ellaposítják, szélesítik, csipkedik, simítják a modellt. Fejlett szobrászati eszközök is megtalálhatók a Paint elrendezésben.
Végül a procedurális modellezés azt jelenti, hogy algoritmusokat használunk a modell létrehozásához, ahelyett, hogy először az alakzatokra koncentrálnánk. Például az L-system lehetővé teszi a valósághű renderelések elérését paraméterkészlet programozásával. Ideális olyan objektumokhoz, mint például a részletes fák vagy fű, amelyeket nem szeretne egyenként modellezni. Ehelyett Ön megadja az általános paramétereket, és a szoftver elkészíti a modellt.
A technikák ezen kombinációja nagy kreatív szabadságot biztosít a modellezési folyamatban, és megszabadít attól, hogy aggódjon a program korlátai miatt.
UV kicsomagolás
Az UV sugárzás a csúcs- és hálótérképekkel végzett munkára utal, ami egy meglévő háló kibontásának eredménye. Ez azt jelenti, hogy egy objektum hálóját 3D-s térképmé alakíthatja. Ez hasznos textúrák létrehozásához , mivel az UV sugárzás segítségével nagyon jól láthatja, hogy a textúra egyes pontjait hol alkalmazzák.
Festmény
Az UV-kicsomagoláson túl a Modo lehetővé teszi, hogy közvetlenül a 3D-s térben festsen egy tárgyra. Ahelyett, hogy textúrát hozna létre és alkalmazna a modellre, közvetlenül festhet a modellre anélkül, hogy képet kellene importálnia. Ehhez a Modo ecsetet és színpalettát kínál.
Animálás
Az animációs munkafolyamat röviden a modell létrehozásából, egy kamera és lámpák felvételéből, valamint a karakter kulcspózaival kulcsképkockák felvételéből áll az idővonalon. Ezután a Modo képes interpolálni a képkockákat közöttük, hogy egyenletes animációt kapjon.
Renderelés
Ez az a folyamat, ahol a Modo renderelő motorja értelmezi az objektumok fényeinek, színeinek és anyagainak beállításait, valamint a jelenethez beállított kamerát. A jelenetben lévő bármely objektumhoz textúrákat, színeket és anyagokat adhat hozzá, hogy megváltoztassák azok viselkedését. Meleg és hideg fények, valamint sok más színes fényforrás is lehet.
A Modo-felhasználók dicsérik renderelő képességeit, mert nagyon élénk színeket használ, kiváló minőségű és összetett textúrákkal.
VR projektek
Ez egy egyedülálló funkció, amelyet sok más modellező programban nem láttunk. Ha olyan projekten dolgozik, amelyet VR-fejhallgatóval kívánnak használni, a Modo speciális elrendezést kínál a beállításához.
Még menőbb, a Modo lehetővé teszi, hogy a fejhallgató használata közben dolgozzon a modellen . Ezt leginkább az arányok és a fények ellenőrzésére használják anélkül, hogy ki kellene lépni a programból, renderelni, majd betölteni a VR-be. Ehelyett mindent megtehet a Modo-ban.
Legjobb oktatóanyagok
Reméljük, hogy ez a cikk hasznos volt a Modo alapjainak megtanításában. A tanulás legjobb módja azonban az, ha létrehozod magad! Tehát itt van néhány jó oktatóanyag, amelyek segítenek elindulni a Modo-utazáson:
- A Coffe Mug demó , amely a Modo egyik hivatalos oktatóanyaga , egy jó, egyszerű gyakorlat az eszközök megismertetésére. Elég egyszerű ahhoz, hogy mind a modellezési, mind a renderelési folyamatokra összpontosítson.
- Ez a Modo alapjairól szóló oktatóanyag segít megérteni, hogyan működnek a Modo különböző modellezési technikái. Különösen a sokszög modellezésre összpontosít, amely a legnépszerűbb módszer. Amellett, hogy megtanítja, mi ez, az oktatóanyag nagyszerű munkát végez, és megmutatja, hogyan kell ezt csinálni a Modóban. A megjegyzések dicsérik, mert nagyon könnyen érthető.
- Animáció esetén az Animáció alapelveinek felfedezése a Modo segítségével oktatóanyag nemcsak azt mutatja meg, hogyan változtassa meg a tárgy pózát; azt is megtanítja, hogyan feszítse meg és húzza össze a mozgása során, így gördülékenyebbnek és valósághűbbé válik. Ezek az alapelvek alapvetőek ahhoz, hogy animációi professzionálisan nézzenek ki.
- Végül a Modo Render Cheat Sheet megtanítja a renderelés szokásos munkafolyamatait, valamint a legjobb beállításokat. A kapott jelenet csodálatosnak tűnik! Ez egy fizetett oktatósorozat, de megtekintheti az előzetest, hogy megnézze, mit kínálnak, mielőtt kötelezettséget vállalna. Azok, akik megvették, azt mondták, hogy nagyon teljes és nem túl bonyolult.
Eredeti forrás: All3dp.com