A Blender egy nyílt forráskódú 3D tervező programcsomag, amely a 3D fejlesztési folyamat szinte minden aspektusát támogatja. Az erős modellezési funkciók mellett robusztus textúrázás , rigging , animáció , világítás és számos egyéb eszköz is rendelkezésre áll a 3D modell létrehozáshoz. Akár csak statikus modellekkel szeretne dolgozni, akár az animáció világába szeretne belemenni, a Blender nagyszerű eszköz. Ezenkívül tartalmaz egy videószerkesztőt és egy játékmotort, így a lehetőségek széles körben nyitva állnak a lehetőségeket illetően.
Egy kis háttérként a Blendert eredetileg 1994-ben Ton Roosendaal fejlesztette ki animációs stúdiója házon belüli használatra. A Blender a kezdetek óta a hozzáférésről szól, és kreatív erőt ad az embereknek, hogy segítse a képzelet életre keltését. Azok számára, akik saját modelleket szeretnének készíteni 3D nyomtatáshoz, ez egy felbecsülhetetlen értékű eszköz!
Ebben a cikkben a Blenderrel kapcsolatos összes dologgal foglalkozunk, kezdve azzal, hogy mire van szüksége a számítógépen való üzembe helyezéséhez és futtatásához. Ezután belevetjük magunkat a legnépszerűbb szolgáltatásokba, és megadunk néhány forrást, ha szüksége van egy kis segítségre. Végül a Blender néhány alternatívájáról is fogunk beszélni.
Árak és engedélyek
Amint azt már összegyűjtötte, az egyik legjobb dolog a Blenderben, hogy teljesen ingyenes!
A Blendert a GPL (GNU General Public License) alatt adták ki , ami azt jelenti, hogy soha nem veszítheti el ezt az állapotát. Ha nem foglalkozik a szoftverlicencekkel, ez lényegében azt jelenti, hogy a szoftver ingyenes marad. Nincs engedély, nincs díj, soha.
Ha kicsit trükközik a kóddal, az azt is jelenti, hogy beleáshat, és tetszés szerint módosíthat vagy írhat kiegészítőket . A Blender használatára nincsenek korlátozások, és tetszés szerint megoszthatja barátaival és kollégáival.
Az egyetlen valódi megkötés az, hogy ha elkészíti a Blender egy módosított verzióját, amelyet meg szeretne osztani, akkor azt ugyanolyan feltételekkel kell megosztania. Azt is érdemes megjegyezni, hogy bármi, amit a Blenderben hozol létre, az egyedüli tulajdona, és alkotásait kedve szerint értékesítheti és terjesztheti.
rendszerkövetelmények
Egy másik nagyszerű funkció, hogy a Blender több platformon is kompatibilis, így Windows, MacOS és Linux rendszeren is futni fog. Ha le szeretné tölteni a Blendert, tekintse meg a legújabb rendszerkövetelményeket . A 10 évnél idősebb számítógépeken nehézségekbe ütközhet a program futtatása attól függően, hogy mennyire frissítik őket. Ettől függetlenül meg kell győződnie arról, hogy operációs rendszere naprakész.
Ha nem szeretné telepíteni a Blendert a Windows számítógépére, akkor USB-meghajtóról is futtathatja. A letöltési oldalon egyszerűen válassza ki a Windows Portable elemet a fő letöltés gomb alatti legördülő menüből. Ez azt jelenti, hogy magával viheti, bár a program kezeléséhez továbbra is elég erős számítógépre lesz szüksége. USB 3.0 flash meghajtó használata javasolt.
A Blendernek nincsenek kiterjedt hardverkövetelményei. Természetesen az előállított kimenet részletezettségétől és méretétől függően a gyorsabb processzor és egy kicsit több RAM felgyorsítja a folyamatot. Ha egy képsorozathoz szeretne animációt megjeleníteni, ellenőrizze, hogyan engedélyezheti a GPU-megjelenítést az OpenCL-lel. Minél újabb és gyorsabb a számítógép, annál gyorsabban generál kimeneteket. Ellenkező esetben legyen türelmes, és ellenőrizze, hogy a számítógépe hűtőcsatornáiban nincsenek-e porcicák.
Íme a Blender minimális követelményei:
- CPU: 64 bites négymagos CPU SSE2 támogatással (Intel Pentium 4-en vezették be, az AMD hozzáadta az Athlon 64 CPU-khoz)
- RAM: 8 GB
- Kijelző: 1920 × 1080
- Hardver: egér, trackpad vagy toll és táblagép
- Grafikus kártya: Legalább 2 GB RAM, OpenGL 3.3
UI és elrendezés
Míg a Blender felhasználói felülete 3D nézetablakon alapul, teljesen konfigurálható. A különböző területeket szegély választja el egymástól, és mindegyik területnek saját kis eszköztára van, a bal oldali első elem a területtípus kiválasztása. A szegélyre jobb gombbal kattintva a felhasználó feloszthat vagy egyesíthet területeket.
Ha szövegszerkesztőre van szüksége a jegyzetek vagy méretek gyors referenciaként való lejegyzéséhez, hozzáadhatja őket, vagy több nézetablakot is használhat, hogy valós időben megtekinthesse az elvégzett munka különböző szögeit.
3D nyomtatáskor általában látni szeretné az elülső és oldalsó nézetet, hogy ellenőrizze a túlnyúlásokat, bár előfordulhat, hogy felülről vagy szabad nézetből szerkeszti a kívánt tervezési jellemzőket. A felhasználói felületet bármikor személyre szabhatja a munkafolyamatnak vagy a képernyőnek megfelelően. A részletekért tekintse meg a hivatalos kézikönyv vonatkozó részét.
Az alapértelmezett nézetben a modellezés fő érdeklődési területei a következők:
- A 3D-s nézetablak, amelyet 2D-s nézetablakra is konvertálhat a klasszikus elülső, oldalsó vagy felülnézetek egyikéhez.
- A Outliner, amely felsorolja az aktuális fájl összes elemét. Ez a jobb felső sarokban található.
- A jobb alsó sarokban található Tulajdonságok panel számos modellezési segédprogramhoz biztosít hozzáférést, beleértve a módosító panelt is.
Amikor először indítja el a Blendert, a rendszer felkéri, hogy válassza ki, hogy a jobb vagy a bal egérgombbal kíván-e kiválasztani. A rendszer arra is kéri, hogy válasszon funkciót a szóközhöz.
A régebbi Blender-felhasználók gyakran a jobb gombbal kattintanak a kiválasztáshoz, és keresési műveletet rendelnek a szóközhöz. Ez megnyit egy MacOS keresőszerű ablakot, amely lehetővé teszi a keresett funkció megtalálását.
A Felhasználói beállításokban számos testreszabás lehetséges, beleértve a kezdeti beállítások módosítását, a felhasználói felület színeit (elérhetők a téma előre beállított beállításai, de az egyes elemeket egyedileg testreszabhatja), a billentyűparancsok hozzárendelését, a 3D-s elforgatási viselkedést és néhány további tippet. Például azok a felhasználók, akik a megfelelő számbillentyűket szeretnék használni a nézetablak módosításához, használhatják a számbillentyűzet emulációt. Vannak olyan lehetőségek is, amelyek megkönnyítik a navigációt a 3D-s egéreszközökön (a Blenderben NDOF-ként írják le), az érintőpadokon és az egy- vagy kétgombos egéreszközökön.
Röviden, a Blendert személyre szabhatja, hogy megfeleljen egyedi preferenciáinak és igényeinek, korlátozások nélkül. A legjobb hasonlat az lenne, hogy ez egy üres műhely, ahol szabadon átrendezhet és festhet mindent ízlése szerint.
Jellemzők és funkciók
A Blender szolgáltatásai túl sokak ahhoz, hogy itt felsoroljuk. Igyekszünk azonban áttekintést nyújtani a legfontosabb dolgokról. Ha úgy gondolja, hogy hiányzik egy funkció, valószínűleg van olyan kiegészítő, amely ezt kínálja. A legtöbb kiegészítő ingyenes, bár néhány fizetős.
A Blender szolgáltatásai túl sokak ahhoz, hogy itt felsoroljuk. Igyekszünk azonban áttekintést nyújtani a legfontosabb dolgokról. Ha úgy gondolja, hogy hiányzik egy funkció, valószínűleg van olyan kiegészítő, amely ezt kínálja. A legtöbb kiegészítő ingyenes, bár néhány fizetős.
A Blender egy teljes programcsomag, amely lehetővé teszi a modellezést, a textúrát, a rögzítést, az animációt, a renderelést és a számítógép által generált képek (CGI) szerkesztését. Ezen kívül van egy játékmotor (mint például a Unity vagy az Unreal Engine, de ebben az esetben a Blender), egy Python szkriptszerkesztő, és egy eszközkészlet, amellyel élő modellek mozgásrögzítését használhatja a 3D-s terv animálásához. Gondoljunk csak Andy Serkisre, aki Gollumot játszik markerekkel az arcán egy zöld képernyő előtt.
Ha modellezni szeretne, ezt többféleképpen is megteheti:
Hálók
Egy alapformától kezdve dolgozhat hálókkal . Ez azt jelenti, hogy közvetlenül vagy a csúcsokkal (az alakzatot meghatározó pontokkal), az élekkel vagy a háló lapjaival dolgozik. Kiválaszthatja a használni kívánt kijelölés típusát, majd tetszés szerint hozzáadhatja, kihúzhatja, méretezheti, áthelyezheti és törölheti őket. Ügyeljen azonban arra, hogy az exportáláshoz gyűjtőhálókat hozzon létre. A Blender rendelkezik egy ügyes eszközzel a nem elosztórendszerű funkciók ellenőrzésére. Bár csak csúcs- vagy élkiválasztási módban működik, lehetővé teszi olyan belső jellemzők eltávolítását, amelyek potenciálisan tönkretennék a szeletelő motorokat.
Beziers és NURBS görbék (2D)
A Bezier- és NURBS- görbék vezérlőpontokat használnak, hogy súlyt és irányt rendeljenek egy görbeszegmens kezdő- és végpontjához, amelyek összeláncolhatók, így összetett alakzatot alkothatnak. Ezt aztán konvertálhatja hálóvá, hogy növelje a térfogatot, vagy exportálható SVG formátumba lézervágás vagy CNC bevitel céljából, hasonlóan egy DXF fájlhoz.
Beziers és NURBS felületek (3D)
A 3D felületek ugyanúgy működnek, mint a 2D görbék, vezérlőpontok, kezdő- és végpontok segítségével matematikailag sima felületeket határoznak meg egy adott határon belül. Ezután konvertálhatja őket hálóvá, vagy exportálhatja közvetlenül STL- be . Ne feledje, hogy ez a hálót az STL-ben generálja, de a Blender munkaterületén nem a későbbi finomhangoláshoz (hacsak nem menti el külön Blender-fájlként). Az STL-fájlok ezután közvetlenül importálhatók a 3D nyomtató szeletelőjébe nyomtatáshoz vagy CAM-szerszámokba CNC megmunkáláshoz.
Digitális szobrászat
Ez a funkció additív vagy kivonó módban is használható (azaz a mutató anyagot emel ki az objektumból, vagy beleásódik bele). A szobrászat mód egy dedikált munkaterületet tartalmaz számos különböző típusú ecsettel, és ennek a szobrászatnak a nézetablak-elrendezése eltérő lehet a fő munkaterülettől.
Boole-műveletek
A logikai műveletek alapvetően különböző 3D alakzatok átfedő részei összekapcsolására, kivágására vagy kijelölésére szolgálnak. Általában ezeket a műveleteket összetett 3D alakzatokon hajtják végre, és a legjobban sokrétű hálókon működnek, de elvégezhetők Beziers és NURBS görbéken és felületeken is.
Például, ha kést szeretne létrehozni, külön modellezheti a nyelet és a pengét, majd összekapcsolhatja őket egy Union Boolean művelettel. Vagy ha csak késhüvelyt szeretne készíteni, modellezheti a pengét, a hüvely külsejét, majd a Különbség művelet segítségével eltávolíthatja a penge alakját a hüvely belsejéből.
Rendering
Mint korábban említettük, a Blendert gyakran használják számítógép által generált képekhez (CGI). Ez azt jelenti, hogy a Blender 3D formát, bizonyos anyagdefiníciókat (színek, fényvisszaverő képesség, átlátszóság stb.) és néhány kameraparamétert is felvehet, hogy a nézetablakban lévő tervet valósághű képpé alakítsa.
Vannak módok arra, hogy kísérletezzenek világítással vagy különböző renderelési módszerekkel, hogy rajzfilmszerű képeket és hihetetlenül fotorealisztikus kimeneteket készítsenek. Általában egy renderelt kép megjelenítése több időt vesz igénybe, mint amit a nézetablakban látunk, mivel a Blender számos számítást használ a létrehozásukhoz. Különböző paramétereket választhat a kimeneti kép felbontásához és fájlformátumához a tervezett felhasználástól függően.
Élénkség
A Blendert animációhoz is használják. Animálhatja az objektumokat egymáshoz képest, és speciális effektusokat, például hajat, folyadékot vagy füstmozgásokat tartalmazhat. Vagy még egy lépéssel tovább is léphetsz, és létrehozhatod az úgynevezett kötélzetet egy hálós tárgyon, és animálhatod az elemeket, mint egy babát. A szerelékelemek módosítják a háló megjelenési módját.
Gyakori példa egy karakter animálása . Ha modellt akarunk készíteni egy sétáló emberről, akkor egy egyszerű csontszerkezetet készítünk, amely utánozza az emberi testet.
A legjobb módja annak, hogy megértse, hogyan működik, ha megnézi a professzionális Blender-művészek oktatóanyagait , és még sok-sok más található a YouTube-on és más dedikált fórumokon.
Adatok importálása és exportálása
A Blender által támogatott bemeneti és kimeneti formátumok óriásiak. STL? Jelölje be. OBJ ? Jelölje be. Collada ? Jelölje be. STEP ? Fizetős kiegészítővel megteheti . A 3MF és az AMF nem támogatott, mivel ezek kívül esnek a Blender alapvető funkcióin, de ha úgy érzi, nem lenne túl nehéz beépülő modult írni ezekhez.
A Blender alapértelmezett fájltípusa azonban .blend fájl. Ezzel elment mindent, ami a munkaterületen van, beleértve minden textúra- vagy referenciaképfájlt. Ha elküldi valaki másnak a .blend fájlt, pontosan ugyanazt a munkaterületet fogja megnyitni, mint amikor legutóbb mentette. Ez hasznos, mert azt jelenti, hogy nem kell külön fájlokat csatolnia textúrákhoz vagy referenciaképekhez. Munkájától függően azonban a .blend rendkívül nagy méretűvé válhat, különösen, ha több nagy felbontású textúrafájlt ad hozzá.
Azt is érdemes megjegyezni, hogy a Blender .blend fájljai mindig kompatibilisek az újabb verziókkal. Ha azonban létrehoz egy fájlt a Blender 3.4-el, és megpróbálja megnyitni egy korábbi verzióval, akkor valószínűleg probléma lesz. Ennek az az oka, hogy a Blender újabb verziói leírásokat adnak az objektumokhoz, az új szolgáltatások alapján. Ezért egy régebbi verzió nem fogja tudni, hogyan értelmezze ezeket az új funkciókat.
Felhasználói tapasztalat
A Blender egy hihetetlenül erős program. Alapvetően a Blender a 3D-s tervezést jelenti, amit az Excel a táblázatszerkesztők számára, az Excel-felhasználók 90%-a csak a program funkcióinak 10%-át használja.
A múltban a Blender meredek tanulási görbével rendelkezett. Ma a program sokkal elérhetőbb. Könnyedén elérheti a funkciókat gombokkal vagy widgetekkel az elemek mozgatásához, forgatásához vagy átméretezéséhez. Ha lenyomva tartja a Ctrl billentyűt mozgatás, forgatás vagy méretezés közben, az aktuális módosítást a legközelebbi egységhez rögzíti.
A legújabb verzió olyan funkciókat is tartalmaz, amelyek lehetővé teszik a legtöbb feladat elvégzését az egérrel, ha úgy tetszik, bár a billentyűparancsok alapvető ereje továbbra is jelen van, ha akarja. Az új keresési funkció azonban megkönnyíti a keresett funkció megtalálását anélkül, hogy belemerülne a kézi vagy billentyűparancs-kiosztási listába.
A legfontosabb dolog, amit a Blender használatának megkezdésekor emlékezni kell, hogy ne csüggedjen el túl gyorsan. Mindig ott van a Blender használati útmutatója , és rengeteg oktatóanyag található a kezdéshez és a különböző funkciók megismeréséhez.
Használati esetek és alkalmazások
Míg a Blender a felhasználók széles körét vonzza, különösen népszerű a hobbibarátok körében, akik kreatív tervezést, grafikát és 3D-nyomtatáshoz szükséges tárgyakat készítenek. Például a Makuta Visual Effects a Blender segítségével CGI-elemeket épített be az RRR kasszasiker filmjébe . Megmodellezték a külső díszletet, valódi videofelvételeket építettek be a generált képekbe, és a jelenetek fotorealisztikus elemeit renderelték.
A 3D nyomtatási közösségen belül a Blender gyakran a választott program a már meglévő 3D modellek szerkesztéséhez vagy beállításához. A Blender azonban fantasztikus eszköz a 3D nyomtatáshoz kapcsolódó számos különféle feladathoz, beleértve:
- Több alkatrész összeillesztése világítási és anyagtulajdonságok alkalmazása mellett. Megnézheti, hogy a sötétben világító izzószál mit tesz a nyomattal, vagy hogy az áttetsző szín illeszkedik-e.
- Bonyolult szerves formák készítése és élőlények faragása. Kiválóan alkalmas robottervek és nem csuklós figurák esztétikai célú készítésére, mindaddig, amíg a formatervezés nem rendelkezik fizikailag pontos méretekkel nyomtatáskor.
- Gyorsan dolgozik egy STL-en, hogy testreszabhassa vagy javítsa a szeleteléshez. Ha olyan fájlt tölt le, amely nem szeletelhető megfelelően, valószínűleg nem sokrétű hálóról van szó, amelyet a Blender segít kijavítani. Egyéni elemeket, például szöveget is hozzáadhat egy olyan felülethez, amelyen nincs ilyen.
- Egyéni támogatási struktúrák hozzáadása a modellhez, így nem kell a szeletelő beállításaival babrálni.
- Időzítések szerkesztése a beépített videószerkesztővel.
- Nyomtatás time-lapse szimulációja. A kitöltés azonban csak akkor jelenik meg, ha elég sok időt tölt vele.
Korlátozások
Tekintettel a Blenderben elérhető szolgáltatások sokféleségére, elképzelhető, hogy ez a tökéletes eszköz bármilyen 3D-s terv létrehozásához. Ez egy bizonyos pontig igaz. Míg a Blender hihetetlenül hasznos az esztétikai célú modellek tervezéséhez, a mechanikai funkciókhoz nem annyira alkalmas. Ha olyan mechanikai tervezést próbál létrehozni, ahol módosítania kell a méreteket a megfelelő illeszkedési tűrések eléréséhez, a Blender meg fogja nehezíteni az életét.
A cikk írásakor rendelkezésre áll egy CAD-bővítmény, de ez még fejlesztés alatt áll, így nem kínálja a szükséges vagy elvárható CAD-funkciók teljes készletét. Ez azt jelenti, hogy a Blender nem különösen alkalmas a következő feladatokra:
- Olyan mechanikus modellek tervezése, amelyek finombeállításokat igényelnek a tűrés illesztésén, miközben a kritikus szempontokhoz igazodnak. Például egy kör átmérőjének megváltoztatása, miközben nem visz be nem sokrétű műtermékeket a modellbe.
- Lehetőség az egyik objektum méreteinek újrafelhasználására egy másik objektum kényszereként. Ha módosítja az elsőt, a másik automatikusan átméreteződik, hogy megfeleljen.
- Más CAD-programokból származó mechanikai tervek beépítése egy összeállításba.
- Alkatrész-összeállítások tervezése mechanikai kényszerek meghatározása mellett. Például olyan tengelyek, amelyek lehetővé teszik a forgatást, de nem az alkatrészek elválasztását egy adott síkban.
- Valós alkalmazások szimulálása, például belső feszültség- vagy folyadékáramlási szimulációk, a vizuális effektusoktól eltérő adatkimenettel.
- Szögek vagy hosszúságok mérése 3D modellen. A CAD Sketcher kiegészítő ezt csak 2D-ben teszi meg.
Vállalati és közösségi támogatás
Maga a Blender Alapítvány nem kínál kereskedelmi támogatást a Blender számára. Ehelyett az Ubuntu Linux mögött álló Canonical céggel szövetkeztek , hogy támogatást nyújtsanak a Blender LTS-kiadásaihoz a vállalati szintű felhasználók számára.
Az egyéni felhasználók számára a Blender aktív közösséggel rendelkezik, amely megkönnyíti a támogatást más alkotóktól. Először is ott van a Stack Exchange , ahol kérdéseket tehet fel, ha valami nem a várt módon működik. Létezik még a Blender Artists Community , ahol bemutathatja munkáit, visszajelzést kérhet a modellezési technikákról, és megkérdezheti, milyen funkciókat használjon. A közösségi oldal még sok online fórumot sorol fel, ahol a Blender-felhasználók segítséget találhatnak, akár művészi, akár technikai célból.
A legtöbb új felhasználói élmény a Blender közösséggel kapcsolatban nagyon pozitív volt. A tagok általában barátságosak és jóindulatúak, amikor rámutatnak a felhasználóknak a megfelelő forrásokra. Abban a ritka esetben, amikor technikai problémát találnak, ha az esetet korábban nem dokumentálták, a fejlesztők gyorsan megnézik, és részt vesznek a probléma megoldásában. Legyen szó professzionális vagy magánfelhasználóról, hasznos támogatás áll rendelkezésre.
Ezenkívül a Blender közösség számos nyelvre lefordította a szoftvert és a felhasználói kézikönyveket, mivel nemzetközi felhasználói bázisa van.
Alternatívák
Bár a Blender nagyszerű, néhány ember számára nem a megfelelő eszköz. Lehet, hogy a felhasználói felület, a szolgáltatások vagy bármilyen más apró részlet zavarja. Vagy talán azon töpreng, hogy a Blender mit tud helyettesíteni a jelenlegi munkafolyamatában. Íme néhány Blender alternatíva, amelyet érdemes megfontolni.
Modellezés
Általában a Blender fő alternatívái a modellezéshez a Cinema 4D , 3ds Max , Maya , Rhino , ZBrush , Wings3D , Bforartists és egyéb CGI eszközök. Számos képességet megoszt a Meshmixerrel , bár egyes funkciók úgy tűnhetnek, mintha hiányoznának, különösen az automatizált hálófunkciók, amelyek meglehetősen manuálisak a Blenderben.
A Cinema4D, a 3ds Max, a ZBrush és a Rhino főleg hálókon működnek, akárcsak a Blender. A köztük lévő megkülönböztető jellemzők a szoftver céljától és a benne foglalt renderelési képességektől függenek. Például a Rhino, akárcsak a Blender, tartalmaz egy csomópont-motort a vizuális szempontok kezelésére. A Maya és a 3ds Max a háló modellezés mellett NURBS objektumokkal is működik.
A Cinema4D rendelkezik automatikus hálókiegészítéssel, amely hasznos lehet például egy meghibásodott 3D szkennelésből származó geometria újjáépítéséhez. A ZBrush néhány hozzáadott funkcióval rendelkezik, ha szobrászatról van szó. Bár ezek fizetős programok, a legtöbb ingyenes próbaverziót kínál Önnek, hogy segítsen megállapítani, hogy megfelelnek-e az Ön igényeinek vagy sem.
Rendering
Amikor a renderelésről van szó, látni fogja, hogy rengeteg lehetőség áll rendelkezésre. Vannak például dedikált megjelenítők, mint például a PBRT , Yafaray , Luxrender vagy PoVray , és más programok, mint például a Cinema4D, 3ds Max vagy Maya, amelyek saját renderereket tartalmaznak. Minden programnak megvannak a maga erősségei és gyengeségei. Némelyiket nagy, többszerveres renderelő farmokon való futtatásra tervezték az animációk professzionális megjelenítésére (mint például a Pixar). Mások fotórealisztikus minőségű egyedi képek készítésére szolgálnak szerény asztali számítógépen.
Kötélzet és animáció
Vannak speciális szoftverek is a kötélzethez és az animációhoz, mint például az Akeytsu , a Mixamo és a Moka Studio . Általánosságban elmondható, hogy a rigging az animációhoz kapcsolódik, és ritkán talál olyan eszközt, amely meg tudja csinálni az egyiket. A dedikált eszközök saját egyedi funkcióikat és előnyöket kínálnak a Blenderhez képest a gyorsabb munkafolyamatok érdekében.
Azonban kevés eszköz olyan teljes, mint a Blender a végétől a végéig. Ha igen, akkor sokkal magasabb áron lesznek, szigorúbb rendszerkövetelményekkel.
A Blendert 3D-s készítőcsomagnak nevezni szinte elégtelennek tűnik, tekintettel a benne található szolgáltatások széles skálájára. Ha azonban egy program csinálja mindezt, az azt jelenti, hogy több specializációra vágyik. Egy speciális eszköz jobban megfelelhet egy adott feladatnak, vagy felkínálhat bizonyos funkciókat, amelyek hiányozhatnak. A legtöbb felhasználó számára azonban a Blender egy tisztességes egyablakos ügyintéző lesz.
Eredeti forrás: All3dp.com