Blender – Hogyan csoportosítsunk objektumokat

Megosztás

Tartalom

HIRDETÉS
HIRDETÉS

A Blender platformot biztosít 3D tervezőként szinte bármihez. Az ingyenes grafikus szoftver használható 2D-s és 3D-s művészethez, animációhoz , vizuális effektusokhoz, textúrafestéshez , rendereléshez , virtuális valósághoz , kötélzethez , karaktermodellezéshez stb. Nem félünk kimondani, a Blender mindenre képes!

Tekintettel arra, hogy a Blenderben mindent el lehet érni, néha a tervezési munkaterület zsúfolttá és rendezetlenné válhat. Ha nagy 3D-s jelenetet készít sok tárggyal, nehéz lehet mindegyiket nyomon követni.

Itt jön jól az objektumok csoportosítása. A Blender lehetőséget kínál az objektumok megfelelő csoportokba sorolására, így a felhasználók könnyen hozzáférhetnek az objektumokhoz és szükség szerint szerkeszthetik azokat.

Egy dolog, amit érdemes megjegyezni, ha csoportosított objektumokkal dolgozik: A Blenderben az Átalakítási eszközökkel meghatározhatja és szerkesztheti az objektumok helyét, méretét és elforgatási szögét, többek között más jellemzők között. Az objektumok csoportosítása egy gyűjteményben nem befolyásolja az egyes objektumok átalakításait egy adott gyűjteményben. Így például, ha úgy dönt, hogy egy kúpot és egy gömböt helyez el egy gyűjteménybe, és megváltoztatja az utóbbi méretét, ez nem befolyásolja a kúp méretét, függetlenül attól, hogy mindkettő egy gyűjteményben van.

Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogyan csoportosíthat objektumokat a Blenderben, és miért hasznos lépést tartani a szervezeti igényekkel! 

Felhasználói felület

Blender - Hogyan csoportosítsunk objektumokat - 3DNyomtass.hu
A Blender felhasználói felülete négy fő részből áll (Forrás: All3dp)

A közvetlenül a Blender megnyitása után megjelenő képernyőt Splash Screen-nek hívják. Tartalmaz egy információs régiót, amely megjeleníti a használt Blender verziót, és egy interaktív régiót, amely lehetővé teszi egy új, legutóbbi vagy előre mentett fájl megnyitását, a szoftver által automatikusan elmentett fájlok megnyitását, és megjeleníti a a Blender kiadási megjegyzései és a Fejlesztési Alap .

A Blender fájl megnyitása után a felhasználói felület (UI) négy fontos részre bontható:

  1. 3D nézetablak (piros keret) : Ez a munkaterület az összes jelenleg használt 3D modellt megjeleníti. Itt végezheti a legtöbb modellkedést.
  2. Körvonal (sárga keret) : A 3D-s nézetablak összes objektuma szerepel ebben a mezőben.
  3. Tulajdonságok (lila keret) : Itt érhetők el a jelenetben lévő aktív objektumok szerkesztésére szolgáló eszközök.
  4. Idővonal (kék keret) : Ez a sáv a jelenet animációs képkockáit jeleníti meg.

Most, hogy áttekintettük az alapokat, nézzük meg az objektumok csoportosításának lépéseit a Blenderben!

1. lépés: Csoportosítandó objektumok kiválasztása

Blender - Hogyan csoportosítsunk objektumokat - 3DNyomtass.hu
A jelenleg kiválasztott objektumok könnyen észrevehetők, mivel narancssárgával vannak kiemelve (Forrás: All3dp)

Először is el kell döntenie, hogy milyen objektumokat szeretne egy csoportba összeállítani. A Blenderben lévő csoportokra gyűjteményként hivatkozunk . A demonstrációhoz a fenti képen látható véletlenszerű objektumokat használjuk, amelyek hozzáadhatók a 3D-s nézetablakhoz.

  1. Nyomja meg a „Shift + A” billentyűket a billentyűzeten, amely megnyitja a „Hozzáadás” menüt.
  2. Bontsa ki a „Mesh” opciót.
  3. Kattintson a bal gombbal azokra az objektumokra, amelyeket hozzá szeretne adni a jelenethez.

Miután kiválasztotta a gyűjteménybe csoportosítani kívánt objektumokat, hajtsa végre a következő lépéseket:

  1. Tartsa lenyomva a Shift billentyűt a billentyűzeten.
  2. Jelölje ki a kiválasztott objektumokat a bal egérgombbal.

Tipp: Ha ki szeretné jelölni a jelenet összes objektumát, egyszerűen nyomja meg az „A” gombot a billentyűzeten.

A kiválasztott objektumok narancssárgával kiemelve lesznek.

Megjegyzés: Az Outlinerben alapértelmezés szerint „Scene Collection” nevű gyűjtemény található . Nem törölhető, és a jelenet összes objektumát és gyűjteményét tartalmazza, mivel ez a legmagasabb a Gyűjtemény-hierarchiában.

2. lépés: Áthelyezés egy gyűjteménybe

Blender - Hogyan csoportosítsunk objektumokat - 3DNyomtass.hu
Az objektumokat újonnan létrehozott gyűjteményekbe is áthelyezheti (Forrás: All3dp)

A szükséges objektumok kiválasztása után:

  1. Kattintson a jobb gombbal az egyik kiválasztott objektumra az objektum helyi menüjének megnyitásához.
  2. Kattintson az „Áthelyezés a gyűjteménybe” lehetőségre (vagy egyszerűen nyomja meg az „M” gombot az „Áthelyezés a gyűjteménybe” menü megnyitásához).
  3. Most vagy a „+ Új gyűjtemény” gombra kattintva új gyűjteményt hozhat létre a kiválasztott objektumokhoz, vagy kiválaszthatja, hogy hozzáadja azokat bármelyik meglévő gyűjteményhez.
  4. Ha új gyűjteményt indít, a rendszer felkéri, hogy adjon neki nevet. Ezenkívül a Outliner bármely gyűjteménye átnevezhető, ha duplán kattint a gyűjtemény nevére, és beírja az új nevet.

Tipp: Új gyűjtemény létrehozásához nyomja meg a „Ctrl + G” gombot a billentyűzeten. Másik megoldásként kattintson az „Új gyűjtemény” gombra a Outliner jobb felső sarkában.

Az objektumok sikeres csoportosítása után áttekintünk néhány fontos eszközt és menüt a Blender csoportosításához.

Az Outliner & Collection menü

Blender - Hogyan csoportosítsunk objektumokat - 3DNyomtass.hu
Színekkel kódolhatja gyűjteményeit, hogy nyomon követhesse, hol van (Forrás: All3dp)

Az összes új és már meglévő gyűjtemény megtalálható a Outlinerben. A Gyűjtemények a Gyűjtemény nevétől balra található kis nyilakra kattintva bővíthetők vagy szűkíthetők. (A kibővített gyűjtemények megjelenítik a benne található összes objektumot és gyűjteményt.)

Két eszköz hasznos lehet több gyűjtemény kezeléséhez:

  1. Színkódolás (sárga keret) : A gyűjtemények színkódolhatók a jobb rendszerezés érdekében. Ehhez kattintson a jobb gombbal egy gyűjtemény nevére, amely megnyitja a Gyűjtemény menüt, ahol láthatja a színcímke opciót (közvetlenül a Réteg megtekintése opció alatt), amely különböző színeket jelenít meg. Beállíthatja a kollekció kívánt színét.

  2. Keresősáv (zöld szegély) : A Outliner tetején található keresősáv segítségével megkereshet bármely, az Outlinerben található objektumot vagy gyűjteményt a megfelelő név beírásával, és a megfelelő találatok zölddel lesznek kiemelve az Outlinerben.

     

Ha egy szerződött gyűjteményben keres egy objektumot, nem kell kibontania a keresett objektum kiemeléséhez – a megfelelő Gyűjtemény magától bővül.

A Gyűjtemény menü

Blender - Hogyan csoportosítsunk objektumokat - 3DNyomtass.hu
A Gyűjtemény menü lehetővé teszi a szervezeti eszközök rendszerezését! (Forrás: All3dp)

Ha jobb gombbal kattint egy gyűjtemény nevére a Outlinerben, megnyílik a Gyűjtemény menü, amely a következő lehetőségeket jeleníti meg:

  • Az Új funkció új gyűjteményt hoz létre azon a gyűjteményen belül, amelyre a jobb gombbal kattintott.
  • A Duplicate Collection másolatot készít az aktuálisan kiválasztott gyűjteményről, „Gyűjtemény neve.001”, „Gyűjtemény neve.002” stb. névvel.
  • A Duplicate Linked létrehoz egy másolatot a kiválasztott gyűjteményről az objektumok adataival az eredeti gyűjteményhez kapcsolva. Az eredeti objektumok módosításai (az átalakítások kivételével) a Duplicate Linked Collectionra vonatkoznak.
  • A Másolás és beillesztés  használható egy teljes gyűjtemény másolására és beillesztésére az objektumokkal együtt.
  • A Törlés csak a kijelölt gyűjteményt távolítja el, a benne lévő objektumokat nem, míg a Törlési hierarchia törli a teljes gyűjteményt az objektumokkal együtt.
  • Az Objektumok kijelölése és az Objektumok kijelölésének törlése A kijelölt gyűjteményben lévő összes objektum kijelölésére és kijelölésének megszüntetésére szolgál.
  • Az Instance to Scene létrehozza a kiválasztott gyűjtemény másolatát a Outlinerben, és kijelöli a kiválasztott gyűjteményben lévő összes objektumot a 3D nézetablakban.
  • A Leválasztás funkció eltávolítja a jelenetre mutató hivatkozásokat a kiválasztott gyűjteményből és az objektumokat a jelenetből.
  • A láthatóság megjeleníti vagy elrejti a kiválasztott gyűjteményeket és objektumaikat a 3D nézetablakban és a végső renderelésben.
  • A View Layer funkció engedélyezi vagy letiltja a jelenet teljes rétegét.
  • A nézetben a teljes gyűjtemények, az aktív gyűjtemények és azok első objektumai láthatók.
  • A terület megkettőzi vagy új ablakokra osztja fel a teljes képernyőt.

Objektumok és gyűjtemények láthatósága

Blender - Hogyan csoportosítsunk objektumokat - 3DNyomtass.hu
Váltsa át a gyűjtemények láthatóságát, hogy a munkaterület ne legyen zsúfolt (Forrás: All3dp)

Ezenkívül szabályozhatja az objektumok és gyűjtemények láthatóságát a Outlinerben és a jelenetben. Íme, hogyan kell csinálni:

  • Minden gyűjtemény mellett van egy jelölőnégyzet a Vázlatban, amely, ha nincs bejelölve, összehúzza és tompítja a Gyűjteményt a Vázlatban, és láthatatlanná teszi objektumait a 3D-s nézetablakban.
  • A „szem” szimbólum minden gyűjtemény és minden objektum jobb oldalán a Gyűjteményt vagy az objektumot tompítja a Körvonalban, és láthatatlanná teszi a 3D nézetablakban, ha nincs bejelölve. Megjegyzés: Ha egy gyűjtemény nincs bejelölve ezzel az opcióval, akkor a gyűjtemény objektumai nem engedélyezhetők és nem tehetők láthatóvá.
  • A „kamera” szimbólum minden gyűjtemény és objektum jobb oldalán, ha nincs bejelölve, letiltja a kiválasztott objektumot vagy a teljes gyűjteményt a megjelenítésben. Ezért ezek az objektumok vagy az egész gyűjtemény nem jelennek meg.

Gyűjtemények szűrése

Blender - Hogyan csoportosítsunk objektumokat - 3DNyomtass.hu
Az Outlinerben megjelenített gyűjtemények szűrése segít a munka rendszerezésében (Forrás: All3dp)

Szükség szerint szűrheti a gyűjteményeket és objektumokat a Outlinerben. A Szűrő lehetőség a Outliner jobb felső sarkában található, amely a következő lehetőségeket jeleníti meg:

  • Az ábécé szerinti rendezés pontosan úgy működik, ahogy elvárná: A gyűjteményekben lévő objektumokat ábécé szerint rendezi.
  • A Szinkronizálási kijelölés szinkronizálja az Outlinerben jelenleg kiválasztott elemeket más szerkesztőkkel, például a 3D Viewporttal, az UV-szerkesztővel stb.
  • A Show Mode oszlop megjeleníti a Mode oszlopot a módváltáshoz.
  • A pontos egyezéshez a keresés sikerességéhez szükség van egy objektum vagy gyűjtemény pontos, teljes nevére a keresősávban.
  • A kis- és nagybetűk megkülönböztetése az Outlinerben végzett kereséseket megkülönbözteti a kis- és nagybetűktől.
  • Az Összes nézetréteg csak az aktív nézetrétegek és a jelenet összes nézetrétege között vált.
  • A gyűjtemények megjelenítik vagy elrejtik a gyűjteményeket az Outlinerben.
  • Az Objects megjeleníti vagy elrejti az objektumokat a gyűjteményekben a Outlinerben.
  • Az Objektumtartalom megjeleníti vagy elrejti az objektumok tartalmát a Outlinerben.
  • Az Object Children megjeleníti vagy elrejti az objektumok gyermekeit a Outlinerben.
  • A hálók megjelenítik vagy elrejtik a hálóobjektumokat a Outlinerben.
  • A fény megmutatja vagy elrejti a fényeket az Outlinerben.
  • A kamerák megjelenítik vagy elrejtik a kamerákat a Outlinerben.
  • Az Empties megjeleníti vagy elrejti az üres objektumokat (például képeket) a Outlinerben.

A szülő-gyerek kapcsolat

Blender - Hogyan csoportosítsunk objektumokat - 3DNyomtass.hu
Egy szülői doboz néhány gyerekkel (Forrás: All3dp)

Az objektumok „ szülők ” és „gyermekek” hozzárendelése a Blenderben egy másik módja a hierarchiájuk rendezésének. Bár ez nem ugyanaz, mint a „csoportosítás”, segít beállítani, hogy melyik objektum legyen a hierarchia tetején, és mely objektumok legyenek alatta.

Vegye figyelembe, hogy egy szülőnek több gyermeke lehet, de egy gyermeknek nem lehet több szülője.

Szülő-gyermek kapcsolat hozzárendelése a Blenderben:

  1. Válassza ki a gyermekként hozzárendelni kívánt objektumot/objektumokat, majd válassza ki a „Szülőként” kívánt objektumot. Ne feledje, hogy először ki kell választania azt az objektumot, amelyet gyermekként szeretne használni, mert a Blender az utoljára kiválasztott objektumot fogja szülőként beállítani. A Szülő világosabb narancssárga árnyalattal lesz kiemelve, a Gyermekek pedig sötétebb árnyalattal.
  2. Nyomja meg a „Ctrl + P” gombot a billentyűzeten, vagy kattintson a jobb gombbal az egérrel, amely megnyitja a „Szülő beállítása” menüt.
  3. Kattintson az „Objektum” lehetőségre.

Az Outlinerben látnia kell, hogy az objektumok szülőként és gyermekként vannak beállítva. Ez azt jelenti, hogy a szülőként kiválasztott objektum hierarchiájában az objektumok Gyermekként lesznek kiválasztva. A dobozt Szülőnek állítottuk be a bemutatónkhoz a fenti képen.

A szülő-gyermek kapcsolatok kontra gyűjtemények

Az egyik fontos különbség a gyűjtemények és a szülő-gyermek kapcsolatok kialakítása között a csoportosításhoz az átalakítási eszközök (fordítás, elforgatás és lépték) viselkedése mindkét forgatókönyv esetében.

Ahogy az elején említettük, az objektumok csoportosítása egy gyűjteményben és egyik átalakítása nem befolyásolja az ugyanabban a gyűjteményben lévő többi objektum átalakítását. Ha azonban Szülő-Gyermek kapcsolatot alakít ki az objektumok között, a Szülő átalakulása általában a Gyermekeire is vonatkozik. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a gyermekek átalakítása nem fogja átalakítani a szülőt.

Eredeti forrás: All3dp.com

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj értesítést akcióinkról, felhívásainkról, és kapj havi összefoglalókat!

Hasonló blogbejegyzések

Szoftverek-Blog

Top 10: A legjobb 3D-s modellező szoftver (néhány ingyenes)

Az animációban, a játéktervezésben, az építészetben, a gyártásban és a terméktervezésben használt 3D modellek döntő szerepet játszanak minden fajta gyártásban – digitálisan és fizikailag egyaránt.

Szoftverek-Blog

A legjobb gyantanyomtató 3D szeletelő szoftver 2024-ben

A 3D nyomtatásban a „szeletelés” kifejezés egy digitális háromdimenziós modell elkészítésének folyamatára utal a tényleges 3D nyomtatáshoz. A szeletelő szoftverek vagy a 3D szeletelők funkcionalitásukat tekintve

Szoftverek-Blog

A Legjobb AI 3D modell generátorok

A technológia mindig is arra szolgált, hogy megkönnyítse az emberek dolgát, és a fejlett technológiai előrelépések gyorsabbá és hatékonyabbá tegyék a folyamatokat. A 21. században

3DNyomtass.hu - Minden ami 3D Nyomtatás!

3DNyomtass.hu igény szerint készít tervezési iterációkat belföldi kisvállalatoknak és egyéni vállalkozóknak. Koncepciókat és 3D nyomtatott termékeket kínálunk az ügyfelek számára a gyorsított termékfejlesztés elősegítésére, valamint támogatást nyújtunk, hogy termék ötleteid minél előbb valós termékként kaphasd vissza.

Elérhetőségek

1135 Budapest Szent László út 4.
1. emelet 2. iroda

+36 20 2290 453
+36 20 5492 533

Fiókom

© 2023 Minden jog fenntartva a 3DNyomtass.hu által. Fejlesztő és karbantartó Kriston Tibor