Az amerikai légierő fémből készült 3D nyomtatott alkatrészt szerelt fel egy működő F-22 Raptor vadászrepülőgépre egy alumínium alkatrész pótlására, amely a korrózióra hajlamosság miatt megsérült.
„A kis flottaméret miatt az egyik legnehezebben leküzdhető dolog az F-22-es közösségben, hogy további pótalkatrészek álljanak rendelkezésre a repülőgép támogatásához” – magyarázza Robert Lewin, az AMXS 574. igazgatója.
A Boeing és a Lockheed Martin által gyártott repülőgép 2011-ben megszűnt a gyártásból, de még mindig üzemelnek egységek. Ennek eredményeként nehéz beszerezni az alkatrészeket, de a 3D nyomtatás pénzt és karbantartási időt takaríthat meg.
A kérdéses cserealkatrész egy másodlagos tartóelem, amelyet a pilótafülke támasztópanel-szerelvényében használnak. Az 574. légijármű-karbantartó osztag karbantartói telepítették a utahi Hill légibázison a raktár karbantartása során.
Azonban a Lockheed Martin nyomta ki egy porágyas fúziós eljárással, amely lézer segítségével titánporból épít fel egy részt.
„Mérnünk kellett a mérnöki szakra, módosítani kellett a nyomatokat, át kellett esnünk terhelési teszten, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy az alkatrész bírja-e az őt érő terheléseket – ami nem olyan sok, ezért választottunk egy másodlagos alkatrészt. ” – magyarázza a Lockheed Martin módosítási menedzsere, Robert Blind.
További 3D nyomtatott alkatrészek készülnek
Az eredeti, korrózióra hajlamos alumínium F-22 Raptor vadászgép-komponenssel ellentétben a 3D nyomtatott titán cserealkatrész nem hajlamos a korrózióra.
Bár a 3D nyomtatás bebizonyította, hogy időt és pénzt takarít meg, ennek a technológiának vannak némi hátrányai. Például az USAF precedenseket teremt a 3D nyomtatás használatára.
De ha ezek a precedensek megvalósulnak, lehetőség van olyan nyomtatott alkatrész megrendelésére és beszerelésére, amelyet nem biztos, hogy tovább gyártanak.
Most, hogy a nyomat telepítése megtörtént, az USAF felügyeli, és ellenőrizni fogja, amikor visszatér a Hill AFB-be karbantartásra. Ha nincs probléma ezzel az új résszel, akkor jóváhagyják az összes többi F-22-es repülőgépre való beszerelését.
Azonban nem ez lesz az egyetlen 3D nyomtatott alkatrész, amelyet az USAF is használ, mivel köz-magán társulásokat kívánnak kiépíteni, hogy több 3D nyomtatott fémalkatrészt használjanak. Valójában öt további fémadalékanyagból készült alkatrészt terveznek validálni az F-22-n.
Az amerikai légierő fémből készült 3D nyomtatott alkatrészt szerelt fel egy működő F-22 Raptor vadászrepülőgépre egy alumínium alkatrész pótlására, amely a korrózióra hajlamosság miatt megsérült.
„A kis flottaméret miatt az egyik legnehezebben leküzdhető dolog az F-22-es közösségben, hogy további pótalkatrészek álljanak rendelkezésre a repülőgép támogatásához” – magyarázza Robert Lewin, az AMXS 574. igazgatója.
A Boeing és a Lockheed Martin által gyártott repülőgép 2011-ben megszűnt a gyártásból, de még mindig üzemelnek egységek. Ennek eredményeként nehéz beszerezni az alkatrészeket, de a 3D nyomtatás pénzt és karbantartási időt takaríthat meg.
A kérdéses cserealkatrész egy másodlagos tartóelem, amelyet a pilótafülke támasztópanel-szerelvényében használnak. Az 574. légijármű-karbantartó osztag karbantartói telepítették a utahi Hill légibázison a raktár karbantartása során.
Azonban a Lockheed Martin nyomta ki egy porágyas fúziós eljárással, amely lézer segítségével titánporból épít fel egy részt.
„Mérnünk kellett a mérnöki szakra, módosítani kellett a nyomatokat, át kellett esnünk terhelési teszten, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy az alkatrész bírja-e az őt érő terheléseket – ami nem olyan sok, ezért választottunk egy másodlagos alkatrészt. ” – magyarázza a Lockheed Martin módosítási menedzsere, Robert Blind.
További 3D nyomtatott alkatrészek készülnek
Az eredeti, korrózióra hajlamos alumínium F-22 Raptor vadászgép-komponenssel ellentétben a 3D nyomtatott titán cserealkatrész nem hajlamos a korrózióra.
Bár a 3D nyomtatás bebizonyította, hogy időt és pénzt takarít meg, ennek a technológiának vannak némi hátrányai. Például az USAF precedenseket teremt a 3D nyomtatás használatára.
De ha ezek a precedensek megvalósulnak, lehetőség van olyan nyomtatott alkatrész megrendelésére és beszerelésére, amelyet nem biztos, hogy tovább gyártanak.
Most, hogy a nyomat telepítése megtörtént, az USAF felügyeli, és ellenőrizni fogja, amikor visszatér a Hill AFB-be karbantartásra. Ha nincs probléma ezzel az új résszel, akkor jóváhagyják az összes többi F-22-es repülőgépre való beszerelését.
Azonban nem ez lesz az egyetlen 3D nyomtatott alkatrész, amelyet az USAF is használ, mivel köz-magán társulásokat kívánnak kiépíteni, hogy több 3D nyomtatott fémalkatrészt használjanak. Valójában öt további fémadalékanyagból készült alkatrészt terveznek validálni az F-22-n.
Eredeti forrás: All3dp.com